søndag 23. oktober 2011

Skarpere bilde

Her skal jeg raskt og enkelt vise hvordan du KAN redigere et bilde for å få det klarere og skarpere. Finnes MANGE måter å redigere skarphet, fargetoner, lys og skygger. Men dette er en enkel vei i PhotoShop, og beregnet for nybegynnere.

Autofunksjonene i programmet som jeg viser her er basert på fargetoner og enkelte bilder vil ikke bli korrekt gjengitt, men de fleste vil. Dette ser du raskt, er originalbildet bedre enn det behandlete ja så bare dropper du bildebehandlingen

Her er det opprinnelige bildet;


Åpner dette i PhotoShop, og endrer bildestørrelsen til slik jeg vil ha det.


Og velger (i den engelske versjonen av programmet) images – adjustments – auto levels. Du får også opp hurtigtastene for samme funksjon om du har lyst til å lære deg de til neste gang du skal gjøre dette.

I menyen ser du også flere autofunksjoner som du kan prøve deg frem med på ditt bilde.


Etter Auto levels ble mitt bilde slik;





For å få enda skarpere uttrykk på bildet kan man deretter velge Filter – Sharpen.


Med disse to enkle trinnene har jeg gått fra dette bildet;


Til dette;


Her er nok et eksempel behandlet på samme måte:

før:


etter:

4 kommentarer:

Randi Elisabeth sa...

Ja disse er kjekke kommandoer jeg bruker mye. Så flott at du deler slike tips:)

momortensen sa...

De fleste bildene blir så så mye bedre. Takk for tipset :)
Det er blitt godt brukt.

monica sa...

Tar du et lynkurs en dag?? Knall ide..

Wenche sa...

Hehe lynkurset har du her, Monica. Men seff, det er bare å komme innom ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...