torsdag 14. juni 2012

Bleiekake





Bleiekaker finnes i mange varianter, mange løsninger og utforminger. Jeg har valgt å lage en tradisjonell 3etasjes kake.

Tenkte jeg ville vise dere med noen enkle bilder hvordan jeg har bygd opp kaka. Finnes flere måter å bygge opp og feste etasjene, men dette er en variant jeg er komfortabel med.

Brukte ei pakke med 46 Libero bleier str 2. Rullet sammen bleiene en og en og festet en vanlig gummistrikk rundt hver enkelt bleie.



Setter sammen bleiene som vist under, og knyter en hyssing rundt slik at de holder seg på plass. Du kan velge å kun bruke bleier i alle leg, og feste lagene sammen med feks trepinner ala grillspyd.

For at jeg skal klare meg med en pakke bleier, og også for at kaka skal bli stødig og fin, danderer jeg bleiene rundt en innerhylster fra tørkerull i midten og innerhylstere av dopapir rundt, før jeg avslutter med bleier ytterst.

Her har jeg også erstatte ei bleie med en babysåpe-flaske.



Så er vi kommet til andre etasje, den danderer jeg slik og binder sammen med hyssing;



Fjerner så den midterste bleien, den legger jeg bare i for å klare å bygge opp sirkelen;



Når den midterste bleien er fjernet kan etasje nr 2 settes ned på tørkerullhylsteret i første etasje.



Tredje og øverste etasje kan lages slik;



På denne kaka fjerner jeg midterste bleie og erstatter jeg den med en bamse-koseklut.



Den øverste etasjen fester jeg til midterste etasje ved å putte pinner beregnet til å lage cakepops, inn mellom etasjene.

Så er det bare KOSEN igjen, og det er å pynte kaka. Jeg har brukt en sirkel av kartong til å sette hele kaka på. Har laget magebelter av hvit bazill rundt hver etasje og pyntet med rosa blonde.

Ellers har jeg pyntet med smågaver som en body, ei lue, ei smekke og et par smukker.







Har brukt flere ulike tekststempler til å dekorere kaka, sammen med roser.



Har også printet ut søte motiver fra digitalt ark fra Digital Paper by Janet, Nydelig pynt..






Smukkene og porselenskoene har jeg festet lett med små gluedots.





Plaggene har jeg festet med søte pyntenåler.



Før levering pakker jeg kaka inn i cellofan. Bon Apetit!



Kan også sees her på scrapping.no.

5 kommentarer:

monica sa...

Denne kaka var lekker! fy søren så fin!

Vibeke sa...

Noe så utrolig lekkert!! Takk for god forklaring:)

God helg til deg:)

Scrappelise sa...

Denne var kjempelekker! Du har fått med mange fine gaver og det hele ser så delikat ut.. til å spise opp!

Sandra Mathis sa...

Åh, tack så hemskt mycket för inspirationen. Fick précis idag ett mejl från vår kompis i Shanghai som för ett par dagar sedan har blivit pappa till en liten gosse, jag tror minsann också jag ska ta och använda just denna bild till deras kort, superfint! Och tårtan, ja den är helt sagolik vacker, en sådan har jag alltid velat testa på att göra, men det har inte blivit av. Har kollat in Wenche’s tut; toarullar, det hade jag aldrig kommit på sjäv! Kram, Sandy

Sandra Mathis sa...

Oj, nu blev det fel, sorry Wenche. Min förra kommentar var avsedd för Elins blog, men jag hade varit inne och tittat här på din tut och hade fönstret uppe för att lämna dig en kommentar också, LOL. Du kan alltså deleta den förra. Jag har alltid undrat hur man bygger upp dessa tårtor, har länge velat testa på att göra en sådan här och nu fick jag mina funderingar besvarade. Utmärkt tutorial och vilken flott tårta, så snyggt dekorerat. Björnen på toppen är super coolt Tack för inspirationen och för att du delar med dig av dina kunskaper. Kram, Sandy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...