Etiketter

advent (39) baby (247) boks (192) bordkort (68) bryllup (160) bursdag (669) dåp (146) farsdag (25) flaske (309) freebie (2) gaveposer (250) give away (7) innpakning (44) invitasjon (8) jul (873) julekule (251) kalender (46) kondolanse (62) konfirmasjon (667) kopp (347) Kort (1789) kreative tips (98) krus (338) lys (81) Marianne Design (546) morsdag (24) motiver for salg (59) navnefest (2) oppbevaring (10) oppskrifter (17) Papirdesign (807) Personlig gave (778) påske (39) Scrapbooking LO (42) Scrappelyst (1019) sjokolade (120) smågaver (1467) stemplene mine (50) tag (192) takkekort (3) tutorial (111)

lørdag 9. april 2016

RISTEKORT/SHAKERCARD

Kan også sees hos Global Hobby og Kunst.

Ristekort eller shakercard er igjen blitt populært å lage. Dette er kort med opphøyet vindu med løse elementer inni som beveger seg når du rister på kortet.



Tenkte jeg ville vise litt steg for steg / bilde for bilde hvordan dette bildet ble til.

Starter opp med å stanse ut det som skal bli rammen rundt vinduet, tar også vare på innersirkelen og benytter denne inni kortet som skrivefelt. Stanset ut med dies fra Marianne Design; CR1360 Stitched Passepartouts circles 39981360:



Jeg ønsker farge på rammen, og stanser ut en sirkel til, også denne innersirkelen tar jeg vare på for å ha en ramme rundt skrivefeltet inni kortet. Stanset ut med dies fra Sizzix; 660838 Framelits Plus Die Set 15PK – Circles:



Brettet et dobbelt kort av hvit kartong, så nå har jeg disse elementene klar til kortet mitt;



Limer rammen av mønsterark fast til rammen av kartong;



På baksiden av rammen fester jeg vinduet. Jeg har brukt stiv, klar plast klippet ut av en tom emballasje. Du kan også bruke feks overheadplast;



For å bygge opp vinduet slik at jeg får rom til at “ristebitene” skal kunne bevege seg har jeg brukt 3D-limputer. Her kan du også bruke mosegummi og stanse ut i ønsket form, slik som Ann Kristin viser her. Jeg ønsket litt høyere forhøyning, og bruker av mine høyeste limputer. Det som er viktig da er at disse klistres tett, slik at “ristebitene” ikke ramler ut. Bruker du feks glitter inni vnduet, MÅ dette være helt tett. Jeg har planlagt å bruke paljetter, og disse trenger nødvendigvis større huller for å klare å ramle ut:



Har valgt et regnværstema for kortet mitt, med utgangspunkt i et motiv med et barn med paraply. Paljettene jeg skal bruke vil forestille regndråper og dermed ønsker jeg også noen skyer. Disse stanser jeg ut med dies fra Marianne Design; CR1361 Stitched waves & clouds 39981361. Stanser ut to stk i ulike mønsterark:



Klipper den ene skyen min i to, slik at de kan legges innunder for en lag på lag effekt:



Så finner jeg frem alle elementene jeg har klar, og begynner å plukke ut paljetter som passer i farge:



Her har jeg limt bakgrunnsark på forsiden av kortet, målt til hvor motivet skal plasseres for å vises i vinduet, og likt fast motiver. Deretter legger jeg paljetter jeg ønsker som “ristebiter” løst oppå motivet. Er raus med 3D-limputer langs kantene på rammen min, og fester rammen på kortet;



Da blir kortet seende ut sånn som dette, og paljettene beveger seg fritt inne i vinduet:



Jeg limer på skyene, og en passende chipboardtekst. Limer også fast noen regndråpet utenpå kortet i form av paljetter.






Inni kortet limer jeg sirklene jeg tok vare på i starten av produksjonen;



Klikk deg inn HER for produktliste.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...