Etiketter

advent (39) baby (246) boks (192) bordkort (68) bryllup (158) bursdag (665) dåp (145) farsdag (25) flaske (309) freebie (2) gaveposer (250) give away (7) innpakning (44) invitasjon (8) jul (872) julekule (250) kalender (46) kondolanse (61) konfirmasjon (663) kopp (347) Kort (1783) kreative tips (98) krus (338) lys (81) Marianne Design (545) morsdag (24) motiver for salg (57) navnefest (2) oppbevaring (10) oppskrifter (17) Papirdesign (803) Personlig gave (777) påske (39) Scrapbooking LO (42) Scrappelyst (1016) sjokolade (120) smågaver (1466) stemplene mine (50) tag (192) takkekort (3) tutorial (111)

torsdag 6. oktober 2011

Innbinding


Har sett meg rundt etter et rimelig og anvendelig innbindingssystem for små scrappeprosjekter, og kom over denne her fra Carla Craft. denne finnes i to utgaver, en for prosjekter opp til 12″ (30cm) og en til prosjekter opp til 6″ (15cm).

Denne jeg har er til 12″-varianten. Systemet består av en base for henvisning til hvor hullene skal være på arket, og en hullmaskin.



Den blå stripa løftes opp for å feste arket under. I mitt tilfelle her skal jeg binde sammen papirposer til et senere prosjekt, så på bildene er det kraft-farget papirpose du ser istedet for vanlig ark/kartong


Arket smettes under den blå stripa og legges inntil stoppkanten i front. Låses faste ved å legge ned igjen den blå stripa.




Den grønne stoppkanten brettes så innunder basen slik at arket blir fritt til hulling.


Arket sitter ikke bom fast, så gjelder å være litt nøye med å ikke bevege det når man starter hullingen, Men så lenge man er obs på det, så er det overhodet ikke noe problem.


Nå kan jeg plassere hullmaskinen inn i sporene som er laget, slik at hullingen passer i hverandre langsmed kanten.



Det er en utstående nubb på hullmaksina som passer i hakkene laget i den blå stripa på basen.


Så er det bare til å punche hull langsmed prosjektet ditt.

Hullmaskina tar sånn ca 5 vanlige kopiark om gangen, og har ingen problem med å stanse ut i papirposen jeg la i, eller vanlig kartong. Den tar ikke chipboard, slik som Bind it all, vel og merke. Men på den annen side så synes jeg Bind it all er veldig vanskelig å få runde spiraler med, jeg fikk det aldri til når jeg prøvde Bind it all. Mens her er ikke det noe problem siden man trer spiralen i for hånd.


Og punchingen av en pose er fiks ferdig. Dette går veldig raskt.


Så er det bare å løfte den blå stripa opp igjen, ta ut arket og legge i nytt.


Spiralen her blir som nevnt tidligere tredd i for hånd. Dette så jeg for meg på forhånd kunne bli litt kinkig, men det gikk som en lek. Her har jeg punchet ut hull i hele 24 papirposer som jeg holder stramt sammen, og tredd spiralen i. Det viktige her er å få tredd i ALLE lagene i første hullet, så går resten av seg selv. Og dette gikk overraskende lett og raskt, det må jeg bare si. Moro.


Når alle hullene er tredd, klipper jeg av spiralen med en avbiter, og bretter endene på spiralen litt inn. Dette for å låse den fast, og også for at man ikke skal stikke seg på endene.


Denne spiralen er av metall, men er også å få i plast. Spiralene kommer i lengder på 12″. 9mm spiralene er beregnet på ca 50 vanlige kopiark og forside/bakside, og 18mm spiralene til dobbelt så mange.
Jeg har brukt 18mm her, for dette prosjektet, om det går etter planen kommer til å bygge endel mer enn bare papirposene i seg selv Men dette vises når prosjektet er ferdig, FORHÅPENTLIGVIS innen 1. desember.
Nå er iallefall de sammenbindte papirposene klare for pynting



Produkter fra Carla Craft selges til forhandlere i Norge via Global Hobby og Kunst.

1 kommentar:

Gitte sa...

Super god ide. Tak for tutorial.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...